bij de Torajanen - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Paul en Lotte - WaarBenJij.nu bij de Torajanen - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Paul en Lotte - WaarBenJij.nu

bij de Torajanen

Door: paulencharlotte

Blijf op de hoogte en volg Paul en Lotte

02 Februari 2012 | Indonesië, Rantepao

Met een soort van karaoke op de achtergrond hier in hotel Indra Toraja in Rantepao, maken we maar gebruik vd gelegenheid (er is op meer plekken wifi dan we dachten) om jullie te berichten dat we twee mooie, bijzondere dagen achter de rug hebben.
Gister het boottochtje gemaakt op het tempe-meer. Vroeger een enorme binnenzee, nu een groot meer (over 500 jaar bestaat het waarschijnlijk niet meer) met overal stukken met drijfgras en waterlelies die door de mensen van de drijvende dorpen worden gebruikt om vis te vangen. Apart landschap, mooie tocht, vooral omdat we ook nog in een enorme regenbui terecht kwamen. Thee gedronken bij een familie in een vd drijvende huizen en weer terug naar Sengkang. Van daaruit 's middags met de auto naar het huis van Jaja alwaar we werden getrakteerd op een heerlijke maaltijd met diverse gerechten die nog niet kenden. Daarna doorgereden naar Rantepao de hoofdstad van de toraja (toraja-city zoals Lot het noemt) en Enos onze gids voor vandaag ontmoet. Die vroeg of we een typische torajan ceremonie, onderdeel van een begrafenis, wilden meemaken. Nou ja graag. Ook als daarbij ca 10-15 buffels (karbauwen) zouden worden gedood? Eh... Nou ja vooruit.
Hebben we geweten. Vanochtend op zowat een nuchtere maag in een uur tijd samen met wel 100 genodigden (overwegend locals) een waar bloedbad aanschouwd. Vastgebonden aan een poot wordt de keel van de buffel doorgesneden. De eerste is nog niet dood of de tweede is aan de beurt, enz. Mensen die schreeuwen, joelen en lachen. Fascinerend en afschuwelijk tegelijkertijd. Op het laatst ontsnapte er nog een (nr 13) en dan is het zorgen dat het beest je niet onder de voet loopt. Na afloop worden de beesten gefileerd en de buit onder de gasten verdeeld (is nog een hele rekenarij). Wat een belevenis..
Daarna de markt in stad bezocht en daar onze ogen uitgekeken van de kleuren, de diversiteit, de relaxte sfeer. Lokale tabak gekocht.
's Middags de bezienswaardigheden van Tana Toraja bezocht: eeuwenoude bijzondere begraafplaatsen en typische tonga huizen. De eerste souvenirs gekocht.
Morgen de andere bezienswaardigheid: twee dagen trekken door de natuur van regenwoud in de bergen. We verheugen ons!
Helaas nog geen foto's (alhoewel?), zetten we er op zodra het kan.
Groet!

• 04 Februari 2012 - 03:43

Leo Den Otter:

Leo,We denken dat het niet nuttig is om jullie voor 1,5 dag te bezoeken ,dus gaan we maar gewoon op de 22/2 naar huis en daar horen en zien we el verder.Hier hebben we blikseminslag gehag.Alles stuk,ook de WI-FI.Maandag gaan we voor 3 dagen naar blimbin in de binnenlanden.Sawa's en Palmen
    gr.Leo(Jan is een souvenir kopen)